Mathematics Learning Activities and the Role of Parents in the Covid-19 Pandemic

Main Article Content

Halistin Halistin
Tandri Patih
Hepi Fitriyanti

Abstract

This study aimed (1) to determine the students' mathematics learning activities during the Covid-19 pandemic at Rarowatu Utara State Junior High School. (2) knowing the role of parents of students during the Covid-19 pandemic at SMP Negeri Rarowatu Utara. The research method used is descriptive qualitative. The results showed that: 1) students' mathematical learning activities were carried out using the WhatsApp application of online learning. The highest students' mathematics learning activities are in the Writing Activities with a percentage of 22.20%, and the lowest activity is the Emotional Activities, which is 16.39%. 2) The role of parents during the Covid-19 pandemic at SMP Negeri Rarowatu Utara is that the majority of parents act as teachers at home, providing facilities and a comfortable home environment. However, it has not been able to increase knowledge in mathematics subjects.

Article Details

How to Cite
Halistin, H., Patih, T., & Fitriyanti, H. (2022). Mathematics Learning Activities and the Role of Parents in the Covid-19 Pandemic . International Journal of Transdisciplinary Knowledge, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31332/ijtk.v3i1.23
Section
Articles

References

Arifin, H. N. (2020). Respon Siswa Terhadap Pembelajaran dalam Jaringan Masa Pandemi COVID-19 di Madrasah Aliyah Al-Amin Tabanan. Jurnal Ilmu Pendidikan & Ekonomi, 5(1), 1–12.

Asmuni. (2020). Problematika Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281–288.

Azwar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Cahyati, Nika & Kusumah, R. (2020). Peran orang tua Dalam Menerapkan Pembelajaran Di Rumah Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Golden Age, 4(1), 152–159.

Haerudin, H., Cahyani, A., Sitihanifah, N., Setiani, R. N., Nurhayati, S., Oktaviana, V., & Sitorus, Y. I. (2020). Peran orang tua Dalam Membimbing Anak Selama Pembelajaran Di Rumah Sebagai Upaya Memutus Covid-19. Jurnal Statistika Inferensial, 1–12.

Hasanah, A., Lestari, A. S., Rahman, A. Y., & Daniel, Y. I. (2020). Aktivitas Belajar Daring Mahasiswa Pada Pandemi Covid-19.

Jamaluddin, D., Ratnasih, T., Gunawan, H., & Paujiah, E. (2020). Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19 Pada Calon Guru: Hambatan, Solusi Dan Proyeksi. LP2M.

Khalimah, S. N. (2020). Peran orang tua Dalam Pembelajaran Daring Di MI Darul Ulum Pedurungan Kota Semarang Tahun Pelajaran 2020/2021.

Mustakim, M. (2020). Efektifitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Al Asma; Journal of Islamic Education, 2(1), 1–12.

Ningsih, L. K., & Djumali, M. P. (2020). Kejenuhan Belajar Pada Masa Pandemi Covid-19 Siswa SMTA di Kedungwungu Indramayu (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Rochimah, F. A. (2020). Dampak Kuliah Daring Terhadap Kesehatan Mental Mahasiswa Ditinjau Dari Aspek Psikologi.

Sari, L. W., Cawang, C., & Kurniawan, R. A. (2017). Aktivitas Belajar Siswa Pada Materi Struktur Atom Kelas X MIA Sekolah Menengah Atas Negeri 4 Pontianak. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 5(1).

Sumartono, S., & Normalina, N. (2015). Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Di SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1).

Tarigan, S. S. H., & Simbolon, N. (2015). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Model AIR (Auditory, Intellectual, Repetition) Kelas V SDN Di Medan. Jurnal Dinamika Pendidikan, 8(3), 141–150.

Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). Study At Home: Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Proses Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 20–26.

Yasdar, M., & Mulyadi, M. (2018). Penerapan Teknik Regulasi Diri (self-regilation) untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa Program Studi Bimbingan Konseling STKIP Muhammadiyah Enrekang. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 2(2), 50–60.